WAT IS HUISSTIJL?
Als je een kantoorruimte binnenloopt, krijg je meteen een indruk van de organisatie die je bezoekt. Natuurlijk is een goede entree en ontvangstruimte belangrijk. Maar onderschat niet het belang van herkenbaarheid van je organisatie in de kantoorinrichting. Herkenbaarheid kan zorgen dat aanwezigen zich verbonden voelen met de organisatie. Dit kan je bereiken door je huisstijl door te voeren in het interieur.
Een huisstijl bepaalt de uitstraling van jouw bedrijf of organisatie. Het wordt ook wel 'branding' genoemd. Denk daarbij aan een logo, typografie, bepaalde kleuren; in feite kan het worden doorgevoerd in alle visuele uitingen van je organisatie. Een goede en consequent doorgevoerde huisstijl versterkt de identiteit van je organisatie. Het geeft ook weer hoe je als organisatie wilt overkomen. Bijvoorbeeld zakelijk en professioneel, of warm en menselijk.
VOORDELEN VAN HUISSTIJL IN JE BEDRIJFSINTERIEUR
Door de huisstijl door te voeren in je kantoorinrichting zorg je allereerst voor herkenbaarheid: bezoekers zien de identiteit van je organisatie terug in het interieur. Dat zorgt voor een goede ontvangst en voor een goed gevoel bij de bezoekers.
Maar ook voor werknemers is een consequente, herkenbare huisstijl in het interieur relevant. Zij zullen zich eerder en op een positieve manier betrokken voelen als ze de organisatie terugzien in hun werkomgeving.Het doorvoeren van de huisstijl in het interieur brengt dan ook belangrijke voordelen.
HOE KUN JE DE HUISSTIJL DOORVOEREN IN JE KANTOORINTERIEUR
De huisstijl kan op verschillende manieren worden toegepast. In een bedrijfsinterieur kan dat goed door gebruik te maken van signing. Signing kan functioneel zijn doordat het de routing duidelijk maakt. Door de signing te combineren met de huisstijl versterk je de uitstraling die je wilt overbrengen. Door bijvoorbeeld de huisstijlkleuren of het eigen logo terug te laten komen in het interieur, wordt de gewenste uitstraling en de eigen identiteit van jouw organisatie benadrukt. Denk hierbij aan:
- Het verwerken van je huisstijl (kleuren, typografie) in de bewegwijzering.
- Fotoprints in de stijl van je organisatie op wanden.
- Het gebruik van kleuren op wanden of vloeren die ook gerelateerd zijn aan de huisstijl.
- Ook door bepaalde verlichting te gebruiken, kan je de huisstijl en identiteit van je organisatie benadrukken.
TOEPASSING HUISSTIJL BIJ INTERIEURONTWERP VIP RESPONSE
Een mooi voorbeeld van hoe signing de huisstijl in het interieur versterkt, is het interieurontwerp dat Joolsdesign heeft gemaakt voor de kantoorinrichting van VIP Response in Utrecht. We hebben een ontwerp gemaakt waarbij de interne signing volledig is afgestemd op deze huisstijl: een industriële en hippe maar toch huiselijke stijl. Daarbij is een extra accent gelegd op de kleuren van het logo en huisstijl van VIP Response: zwart en geel. De huisstijl is consequent doorgevoerd in de signing, waardoor een uniek interieur is gecreëerd. Een echte eye catcher daarbij is het logo in opvallende gele neonverlichting. Doordat de huisstijl in het gehele interieur is doorgevoerd en goed op elkaar is afgestemd, wordt de identiteit van VIP Respone duidelijk weerspiegeld in het sfeervolle en functionele kantoorinterieur. Zowel de medewerkers als bezoekers komen er graag. Voor dit interieurproject heeft Joolsdesign intensief samengewerkt met NL Signing uit Houten. In onderstaande video laat Jolanda de Boon zien wat voor signing er is toegepast in dit interieurproject en hoe dat heeft gezorgd voor herkenbaarheid en gezelligheid in het kantoor.
CONCLUSIE SIGNING
Kortom, het toepassen van signing is een belangrijk aspect van het interieur van een bedrijf. Het moet op een praktische en creatieve manier bijdragen aan de bewegwijzering en routing binnen het pand, maar daarnaast ook passen bij de huisstijl van het bedrijf. Zorg daarom voor een goed doordacht ontwerp waarbij de huisstijl op een juiste wijze geïmplementeerd wordt in het interieur. Joolsdesign kan hierbij helpen en denkt graag mee.